Supistajat ja välitulpat...?
2 posters
UnA :: Haulikkopalsta :: Supistajaholkit
Sivu 1 / 1
Asia ymmärretty...
Ja kiitoksia vastauksesta Kimelle. Elikkä asiaa voinee kokeilla ja jos se silmää miellyttävä kuvio löytyy niin hyvä. Mutta että ohjenuoraksi tuosta ajatuksenjuoksusta siis ei ole! Tuon lähtökiihdytyksen rajuuden tajusi, mutta en ruvennut sitä kysymykseeni enää sotkemaan kun se muutenkin oli jo sekava.
sievert- Viestien lukumäärä : 7
Join date : 20.06.2010
Vs: Supistajat ja välitulpat...?
No ajatushan tuokin on, mutta kuinka paljon se merkitsee oikeasti haulikuvion toiminnan kokonaisuuteen. Jos asiaa alettas tutkiin, niin ensin pitäs vakioida haulikkojen piiput, sitten määritellä mikä on hyvä kuvio ja mille matkalle. Tiukka kuvio 35 metriin voi olla loistava 45 metriin. Hyvä kuvio 35 metrissä voi olla täysin kelvoton 45 metrissä.
Haulikkojen piipuista on viime aikoina ollut paljon juttua. Arvostetuimmat laatumerkit sallii luokkaa +-0,15 mm toleranssit piipuissaan. Halvemmissa aseissa on toistaiseksi löytynyt jopa +0.25 mittaheittoja ilmoitettuihin piipun porauksiin. Tätäkin surempia heittoja varmaan vielä löytyy tai ainakin on olemassa. Se siitä aseiden tarkkuus valmistuksesta.
Jos tätä tulppa hommaa miettii loppuun asti, niin jokainen voi toki kokeilla omassa aseessaan, mutta sattuneista toleransseista johtuen tiedot eivät ole yleispäteviä. Jossakin toisessa saman merkinkin aseessa tuo 0,005" suppari voi toimia parhaiten tietyllä tulpalla, mutta en vetäis siitä johtopäätöstä että näin on aina. Eri mittainen (samaksi ilmoitettu) piippu käy erilailla vaikka supparin mitoitus olisikin vastaava.
Täytyy myös muistaa muutama muu juttu. Ensinnäkin tämä haulen puristuminen koskee vain pehmeitä materiaaleja, lähinnä lyijyä. Kuinka paljon pehmeää haulta murjoo suppari ja kuinka paljon lähtökiihdytys. Onko lähtökiihdytys sitten merkitsevä? Mielestäni se on merkitsevin, koska tätä pehmeää haulta kiihdytetään n. 400 m/s nopeuteen (1440 km/h) noin kahdessa sekunnin tuhannesosassa (0,002 s). Keskikiihtyvyydeksi saadaan karkeasti laskien noin 20000 g:tä. Kiihtyvyyshuippu on myös varmasti suurempi. Vertailun vuoksi ihmiseltä lähtee taju jossain reilun 5 g:n kiihtyvyydessä.
Jokainen voi kokeilla parilla paukulla lähtökiihdytyksen ja supparin merkityksen. Valitsee kaksi samanlaista lyijylatausta ja kaksi eri supistajaa, esim. sylinteri ja täyssuppea. Jumpsauttaa molemmilla johonkin kohtuu pehmeään maaliin ja tutkii haulia. Murjoutuneimmat haulet ovat aina huonoja lentäjiä ja ne löytyvät kuvion laidoilta jopa 1-2 metrin päästä kuvion keskustasta jo 35 metrin ampumamatkalla. Myös keskustassa olevia voi tutkailla. Veikkaan että kuutioita ja epämuodostuneita löytyy molemmista latauksista, mutta se kuinka paljon niitä löytyy kertoisi nyt supparin vaikutuksesta. Toki tieteellisessä testissä kannattaisi jumpsautella enemmänkin.
Mitat noin 17 mm tulpista eivät voi olla 12 kaliperiseen sopivia. Mitoitus sopii paremmin 16 kaliperiseen. 17 millin tulppa 18,5 millin hylsyssä ei tiivistäisi ruutia vaan se ropisisi haulien sekaan.
Haulikkojen piipuista on viime aikoina ollut paljon juttua. Arvostetuimmat laatumerkit sallii luokkaa +-0,15 mm toleranssit piipuissaan. Halvemmissa aseissa on toistaiseksi löytynyt jopa +0.25 mittaheittoja ilmoitettuihin piipun porauksiin. Tätäkin surempia heittoja varmaan vielä löytyy tai ainakin on olemassa. Se siitä aseiden tarkkuus valmistuksesta.
Jos tätä tulppa hommaa miettii loppuun asti, niin jokainen voi toki kokeilla omassa aseessaan, mutta sattuneista toleransseista johtuen tiedot eivät ole yleispäteviä. Jossakin toisessa saman merkinkin aseessa tuo 0,005" suppari voi toimia parhaiten tietyllä tulpalla, mutta en vetäis siitä johtopäätöstä että näin on aina. Eri mittainen (samaksi ilmoitettu) piippu käy erilailla vaikka supparin mitoitus olisikin vastaava.
Täytyy myös muistaa muutama muu juttu. Ensinnäkin tämä haulen puristuminen koskee vain pehmeitä materiaaleja, lähinnä lyijyä. Kuinka paljon pehmeää haulta murjoo suppari ja kuinka paljon lähtökiihdytys. Onko lähtökiihdytys sitten merkitsevä? Mielestäni se on merkitsevin, koska tätä pehmeää haulta kiihdytetään n. 400 m/s nopeuteen (1440 km/h) noin kahdessa sekunnin tuhannesosassa (0,002 s). Keskikiihtyvyydeksi saadaan karkeasti laskien noin 20000 g:tä. Kiihtyvyyshuippu on myös varmasti suurempi. Vertailun vuoksi ihmiseltä lähtee taju jossain reilun 5 g:n kiihtyvyydessä.
Jokainen voi kokeilla parilla paukulla lähtökiihdytyksen ja supparin merkityksen. Valitsee kaksi samanlaista lyijylatausta ja kaksi eri supistajaa, esim. sylinteri ja täyssuppea. Jumpsauttaa molemmilla johonkin kohtuu pehmeään maaliin ja tutkii haulia. Murjoutuneimmat haulet ovat aina huonoja lentäjiä ja ne löytyvät kuvion laidoilta jopa 1-2 metrin päästä kuvion keskustasta jo 35 metrin ampumamatkalla. Myös keskustassa olevia voi tutkailla. Veikkaan että kuutioita ja epämuodostuneita löytyy molemmista latauksista, mutta se kuinka paljon niitä löytyy kertoisi nyt supparin vaikutuksesta. Toki tieteellisessä testissä kannattaisi jumpsautella enemmänkin.
Mitat noin 17 mm tulpista eivät voi olla 12 kaliperiseen sopivia. Mitoitus sopii paremmin 16 kaliperiseen. 17 millin tulppa 18,5 millin hylsyssä ei tiivistäisi ruutia vaan se ropisisi haulien sekaan.
Supistajat ja välitulpat...?
Tere!
Olisi raadille kysyttävää....
Taustana asialle purin pari erimerkkistä 12/70 tavallista lyijypaukkua. Mittailin välitulppaa (haulikuppia) silmällä ja tönärillä. Toisen välitulpan läpimitta oli 0,734" (sellier fortuna) ja tunet palomben välitulppa 0,730". Kokeilin välitulppia vaihtosuppareihin ja yleishuomiona oli, että tiukkaa tekee. Kun tulppia kokeili täyssuppeisiin (0,685"-0,698") niin sai käyttää jo pakkovaltaa että tulpan sai läpi. Väljimmissä supistajissa tilanne sitten muuttui mielenkiintoiseksi, kun vertasin yliporatun (0,732"/18.6mm) haulikon supistajia ja vakiporauksella (0,724"/18.4mm) olevan haulikon supistajia. Elikkäs 0,724" olevassa haulikossa kyseiset välitulpat haulilastin kanssa puristuu kasaan jo ylimenokartion kohdalla ja lisää satikutia tulee sitten supparin kohdalla. Yliporatussa piipussa taas nuo valitulpat saavat mennä suht vapaasti aina supistajelle saakka. Jenkkien saitilla oli ajatus, että tavallisella valitulpalla saavutetaan hyvä kuvio ja samalla haulit eivät runnoudu liikaa kun supistaja on maksimissaan 0,005" pienempi kuin välitulpan halkaisia. No perusporauskella olevassa haulikossani tämä ei ole mahdollistakaan kun piipun sisämitan ja nuitten välitulppien mittaero on jo tuo 0,005" ja karvan päälle. Jos piipunpäässä sitten halutaan supistaa lisää kokonaissupistus kasvaa luonnollisesti ja samalla tulppa haulilasteineen muokkautuu lisää..Yliporatussa piipussa taas sitten valitulppaan ja haulilastiin kohdistuva supistus sitten saadan piipun päähän. Tuo 0,005" saavutetaan jo kun käyttää IC supparia. MItä mieltä olette asiasta? Una verkkokaupassa välitulppien läpimittoja ei ole ilmoitettu, eikä sikäli niitä ole paljoa millään muullakaan saitilla. Ainoat läpimittatiedot löysin joistain Italialaisista/Espanja tulpista ja olivat mittaamiini tulppiin verratuna huomattasti pienempiä. Löytämäni mitat olivat 0,669"/17mm merkkinä B&P ja 0,657"/16,7mm cheddide. Nuo taas sitten olivat niin pieniä, että 0,005" supistusasteen tulpalle saadakseen pitää olla jo Unan suppareista vähintäänkin tiukin malli ja cheddidellä ei riitäkkään....Haluasin kokeilla ja saada tietoa miten toimii kokonaisuus jossa piippun sisämitta 0,724" välitulppa kutakuinkin sama tai hieman pienempi esim. 0,715 ja sitten unan LM suppari 0,710...?? Kuitenkin niin. että supistusta tulee vasta supistajassa. Olisin kiitollinen mielipiteistä, välitulppien läpimitoista, vaikutuksista hauleihin ja kuviohin ynm.
Olenko katsonut liikaa Sherlock Holmesia vai kilautanko suoraan Mulderille
Olisi raadille kysyttävää....
Taustana asialle purin pari erimerkkistä 12/70 tavallista lyijypaukkua. Mittailin välitulppaa (haulikuppia) silmällä ja tönärillä. Toisen välitulpan läpimitta oli 0,734" (sellier fortuna) ja tunet palomben välitulppa 0,730". Kokeilin välitulppia vaihtosuppareihin ja yleishuomiona oli, että tiukkaa tekee. Kun tulppia kokeili täyssuppeisiin (0,685"-0,698") niin sai käyttää jo pakkovaltaa että tulpan sai läpi. Väljimmissä supistajissa tilanne sitten muuttui mielenkiintoiseksi, kun vertasin yliporatun (0,732"/18.6mm) haulikon supistajia ja vakiporauksella (0,724"/18.4mm) olevan haulikon supistajia. Elikkäs 0,724" olevassa haulikossa kyseiset välitulpat haulilastin kanssa puristuu kasaan jo ylimenokartion kohdalla ja lisää satikutia tulee sitten supparin kohdalla. Yliporatussa piipussa taas nuo valitulpat saavat mennä suht vapaasti aina supistajelle saakka. Jenkkien saitilla oli ajatus, että tavallisella valitulpalla saavutetaan hyvä kuvio ja samalla haulit eivät runnoudu liikaa kun supistaja on maksimissaan 0,005" pienempi kuin välitulpan halkaisia. No perusporauskella olevassa haulikossani tämä ei ole mahdollistakaan kun piipun sisämitan ja nuitten välitulppien mittaero on jo tuo 0,005" ja karvan päälle. Jos piipunpäässä sitten halutaan supistaa lisää kokonaissupistus kasvaa luonnollisesti ja samalla tulppa haulilasteineen muokkautuu lisää..Yliporatussa piipussa taas sitten valitulppaan ja haulilastiin kohdistuva supistus sitten saadan piipun päähän. Tuo 0,005" saavutetaan jo kun käyttää IC supparia. MItä mieltä olette asiasta? Una verkkokaupassa välitulppien läpimittoja ei ole ilmoitettu, eikä sikäli niitä ole paljoa millään muullakaan saitilla. Ainoat läpimittatiedot löysin joistain Italialaisista/Espanja tulpista ja olivat mittaamiini tulppiin verratuna huomattasti pienempiä. Löytämäni mitat olivat 0,669"/17mm merkkinä B&P ja 0,657"/16,7mm cheddide. Nuo taas sitten olivat niin pieniä, että 0,005" supistusasteen tulpalle saadakseen pitää olla jo Unan suppareista vähintäänkin tiukin malli ja cheddidellä ei riitäkkään....Haluasin kokeilla ja saada tietoa miten toimii kokonaisuus jossa piippun sisämitta 0,724" välitulppa kutakuinkin sama tai hieman pienempi esim. 0,715 ja sitten unan LM suppari 0,710...?? Kuitenkin niin. että supistusta tulee vasta supistajassa. Olisin kiitollinen mielipiteistä, välitulppien läpimitoista, vaikutuksista hauleihin ja kuviohin ynm.
Olenko katsonut liikaa Sherlock Holmesia vai kilautanko suoraan Mulderille
sievert- Viestien lukumäärä : 7
Join date : 20.06.2010
UnA :: Haulikkopalsta :: Supistajaholkit
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa