Tehdaslatauksen haulien vaihto
3 posters
UnA :: Haulikkopalsta :: Itselataus
Sivu 1 / 1
Panoksen hinta
Olikin kuitnekin näemmä jäänyt nuo kustannukset pois.
Eli yhden panoksen hinta muotoutuu, jos vaivalle ja välin ajamiselle ei lasketa mitään:
12/76 teräsmagnum "aihioksi" ostopaikasta riippuen irtoaa varmasti n. 60 sentillä.
Tuplakuppi, no mistä nyt sitten kaivetaankaan ei merkitys rahallisesti ole kovin suuri kunhan ei pureta kokonaista paukkua, (niin kuin minä tein -jep, tyhmää ja kallista)
Haulimateriaali, wolframhaulit maksaa n. 100€/kG eli yhdelle paukulle hinnanmuodostus on helppo laskea. Teräkselle en nyt tässä yhteydessä laske mitään hintaa, ku nsen vaikutus minimaalinen ja hauleja tuli "riittävästi" puretuista paukuista.
Eli tässä testissä käytetyilllä materiaaleilla yhden testipanoksen hinnaksi muotoutui maksimissaan 4 euroa, hinta olis hieman tipahtanut, kun olisi tilannut sopivia haulikuppeja irtaallaan. No mulla nyt ei ollut tietoa mikä kuppi olisi sopinut nätisti tuon winsun kupin sisään, niin homma tuli tehtyä yritys-erehdys-metodilla -siis myös loppujen lopuksi kalleimman kautta.
Eli yhden panoksen hinta muotoutuu, jos vaivalle ja välin ajamiselle ei lasketa mitään:
12/76 teräsmagnum "aihioksi" ostopaikasta riippuen irtoaa varmasti n. 60 sentillä.
Tuplakuppi, no mistä nyt sitten kaivetaankaan ei merkitys rahallisesti ole kovin suuri kunhan ei pureta kokonaista paukkua, (niin kuin minä tein -jep, tyhmää ja kallista)
Haulimateriaali, wolframhaulit maksaa n. 100€/kG eli yhdelle paukulle hinnanmuodostus on helppo laskea. Teräkselle en nyt tässä yhteydessä laske mitään hintaa, ku nsen vaikutus minimaalinen ja hauleja tuli "riittävästi" puretuista paukuista.
Eli tässä testissä käytetyilllä materiaaleilla yhden testipanoksen hinnaksi muotoutui maksimissaan 4 euroa, hinta olis hieman tipahtanut, kun olisi tilannut sopivia haulikuppeja irtaallaan. No mulla nyt ei ollut tietoa mikä kuppi olisi sopinut nätisti tuon winsun kupin sisään, niin homma tuli tehtyä yritys-erehdys-metodilla -siis myös loppujen lopuksi kalleimman kautta.
j79- Viestien lukumäärä : 7
Join date : 18.06.2010
Koeammunta suoritettu
Ammunta suoritettiin n. 55-60 metrin matkalta kuivaan 3mm koivuvanerilevyyn.
Raskaimmalla muutoksella, mitä koestettiin oli nallissa jo selviä painemerkkejä, eli en suosittele ammuttavaksi kuin Fabarmin uusimmista malleista, joissa on korkeampi koeponnistuspaine.
Eli tuo raskain lataus mitä ammuttiin oli noilla aiemmin mainituilla lähtötiedoilla; 30 grammaa 2,75mm wolframihaulia pohjalla ja 8 grammaa 4mm terästä lisäpainona pinnassa. Eli tuplakupin paino mukaan laskettuna lataus 40 grammaa, kun hylsyssä alunperin ollut lataus oli 36 grammaa
Upotukset em. matkaan oli "wolframit helähtämällä vanerista läpi" ja teräkset parhaimmillaankin n. puolen haulin verran vaneriin uponneena, yleisesti tehneet vain lommon.
Kuvio tuohon matkaan Una.n 0.695 supparilla ainakin hanhelle varmasti riittävät, jonkin verran hajahauleja -johtunee enimmäkseen siitä, että wolframit törmäilleet lennon aikana kevyempiin teräshauleihin. Lataus käännetäänkin -> teräs pohjalle ja wolframi pinnalla muotoiseksi.
Lopputulokseksi muotoutui olettamus, että omaan aseeseen toimiva lataus tällä virityksellä olisi n. 28 grammaa wolframia päälle ja sen alle 8 grammaa terästä "lisäpainoksi" ja sillä tuplakupilla varustettuna, niin kokonaisuudessaan alkuperäiseen verrattuna kuormaa on 2 grammaa enemmän. Ja tämä ehdoton maksimilataus, saattanee hellekeleillä olla jo hieman ylipaineinen.
Yhteenveto: Haulien vaihto tehdaslataukseen on työläs homma, joka kannattaa jos käytössä ei ole puristinta. Panoksista tulee edelleen varsin kalliita, tuolla aiemmin tulikin laskettua kokonaiskustannukset. HUOMIO MUILLE KOKEILIJOILLE; PAINEET YLITTYVÄT TODELLA HELPOSTI KUORMAA NOSTETTAESSA!
Suosittelisin itse kyllä sen puristimen hankkimista, koska niinkuin Kimekin asiasta maininnut, saa panoksista mieleisiä, eikä valmiilla resepteillä tarvitse kikkailla olettamuksilla, jotka voi osoittautua vaarallisen vääriksi. Tämä koe nyt onnistui, mutta olisiko se onnistunut joillakin muilla lähtökohdilla?
Raskaimmalla muutoksella, mitä koestettiin oli nallissa jo selviä painemerkkejä, eli en suosittele ammuttavaksi kuin Fabarmin uusimmista malleista, joissa on korkeampi koeponnistuspaine.
Eli tuo raskain lataus mitä ammuttiin oli noilla aiemmin mainituilla lähtötiedoilla; 30 grammaa 2,75mm wolframihaulia pohjalla ja 8 grammaa 4mm terästä lisäpainona pinnassa. Eli tuplakupin paino mukaan laskettuna lataus 40 grammaa, kun hylsyssä alunperin ollut lataus oli 36 grammaa
Upotukset em. matkaan oli "wolframit helähtämällä vanerista läpi" ja teräkset parhaimmillaankin n. puolen haulin verran vaneriin uponneena, yleisesti tehneet vain lommon.
Kuvio tuohon matkaan Una.n 0.695 supparilla ainakin hanhelle varmasti riittävät, jonkin verran hajahauleja -johtunee enimmäkseen siitä, että wolframit törmäilleet lennon aikana kevyempiin teräshauleihin. Lataus käännetäänkin -> teräs pohjalle ja wolframi pinnalla muotoiseksi.
Lopputulokseksi muotoutui olettamus, että omaan aseeseen toimiva lataus tällä virityksellä olisi n. 28 grammaa wolframia päälle ja sen alle 8 grammaa terästä "lisäpainoksi" ja sillä tuplakupilla varustettuna, niin kokonaisuudessaan alkuperäiseen verrattuna kuormaa on 2 grammaa enemmän. Ja tämä ehdoton maksimilataus, saattanee hellekeleillä olla jo hieman ylipaineinen.
Yhteenveto: Haulien vaihto tehdaslataukseen on työläs homma, joka kannattaa jos käytössä ei ole puristinta. Panoksista tulee edelleen varsin kalliita, tuolla aiemmin tulikin laskettua kokonaiskustannukset. HUOMIO MUILLE KOKEILIJOILLE; PAINEET YLITTYVÄT TODELLA HELPOSTI KUORMAA NOSTETTAESSA!
Suosittelisin itse kyllä sen puristimen hankkimista, koska niinkuin Kimekin asiasta maininnut, saa panoksista mieleisiä, eikä valmiilla resepteillä tarvitse kikkailla olettamuksilla, jotka voi osoittautua vaarallisen vääriksi. Tämä koe nyt onnistui, mutta olisiko se onnistunut joillakin muilla lähtökohdilla?
j79- Viestien lukumäärä : 7
Join date : 18.06.2010
Homma etenee, vihdoin ja viimein.
Siis vihdoin ja viimein hommaa on alettu hinata eteenpäin tulevan sorsastuskauden kunniaksi.
Käytettävä materiaali:
2,75mm wolframhauleja
12/76 36 gramman latauksella winchesterin teräsmagnum paukkuja "aihioiksi", sekä niihin tuplakupit. Tehtaan ilmoitus nopeudesta n. 400m/s ja paineet max. 1050 bar. Ruutia 1,40 grammaa.
Mitattuna noihin tuplakupitettuihin hylsyihin mahtuisi 30 grammaa wolframia + 10 grammaa terästä, jolloin alkuperäisestä latauksesta oltaisiin "metsässä" ylimääräisine haulikuppeineen +6 grammaa. Laskennallisesti kuormaa olisi karkeasti 117% alkuperäiseen verraten. Tältään lataus varmaankin olisi ammuttavissa turvallisesti 89-pesäisestä aseesta, jos sen joku vain uskaltaisi mennä ampumaan. Olettamuksilla on vain ikävä tapa toisinaan osoittautua vääriksi, eikä itselläni ole varasilmäparia. Ja muutenkin pelle peloton versiot oli tarkoitus sulkea testin ulkopuolelle.
Haulimateriaalia on vain kilo käytössä, joten kovin suuriin koeammuntoihin ei ole aikomusta ruveta. Pelkästään wolframia sisältäviä paukkuja ei ole aikomusta ladata, mutta olisiko jollakulla mahdollisesti tietoa paljonko laskennallisesti wolframia ja terästä tuollaiseen osapuilleen uppoaa, jotta moinen lataus olisi toteutettavissa. Laiskuuttani en viitsi kahlata kaikkia reseptejä läpi, vaan kysyn nyt ihan täältä. Oletettavaa lienee kuitenkin, että haulilatausta tarvitsee hieman kasvattaa, jotta paineet ei juuri muuttuisi.
Kaksoiskuppia käytetään joka tapauksessa siksi, että uskoisin sen olevan parempi ammuttaessa tiukasta supistuksesta läpi noita paukkuja. Ja tietenkin osaltaan siksikin, että tuota "tyhjää" tilaa saisi edes hieman pois.
Pää tuntuu maanantain kunniaksi lyövän sopivasti tyhjää, niin jätettäköön asian puiminen tältä erää tähän. Päivitystä tilanteeseen viimeistään ensi viikolla, kun on päästy luultavasti jo koeammunta-asteelle.
Käytettävä materiaali:
2,75mm wolframhauleja
12/76 36 gramman latauksella winchesterin teräsmagnum paukkuja "aihioiksi", sekä niihin tuplakupit. Tehtaan ilmoitus nopeudesta n. 400m/s ja paineet max. 1050 bar. Ruutia 1,40 grammaa.
Mitattuna noihin tuplakupitettuihin hylsyihin mahtuisi 30 grammaa wolframia + 10 grammaa terästä, jolloin alkuperäisestä latauksesta oltaisiin "metsässä" ylimääräisine haulikuppeineen +6 grammaa. Laskennallisesti kuormaa olisi karkeasti 117% alkuperäiseen verraten. Tältään lataus varmaankin olisi ammuttavissa turvallisesti 89-pesäisestä aseesta, jos sen joku vain uskaltaisi mennä ampumaan. Olettamuksilla on vain ikävä tapa toisinaan osoittautua vääriksi, eikä itselläni ole varasilmäparia. Ja muutenkin pelle peloton versiot oli tarkoitus sulkea testin ulkopuolelle.
Haulimateriaalia on vain kilo käytössä, joten kovin suuriin koeammuntoihin ei ole aikomusta ruveta. Pelkästään wolframia sisältäviä paukkuja ei ole aikomusta ladata, mutta olisiko jollakulla mahdollisesti tietoa paljonko laskennallisesti wolframia ja terästä tuollaiseen osapuilleen uppoaa, jotta moinen lataus olisi toteutettavissa. Laiskuuttani en viitsi kahlata kaikkia reseptejä läpi, vaan kysyn nyt ihan täältä. Oletettavaa lienee kuitenkin, että haulilatausta tarvitsee hieman kasvattaa, jotta paineet ei juuri muuttuisi.
Kaksoiskuppia käytetään joka tapauksessa siksi, että uskoisin sen olevan parempi ammuttaessa tiukasta supistuksesta läpi noita paukkuja. Ja tietenkin osaltaan siksikin, että tuota "tyhjää" tilaa saisi edes hieman pois.
Pää tuntuu maanantain kunniaksi lyövän sopivasti tyhjää, niin jätettäköön asian puiminen tältä erää tähän. Päivitystä tilanteeseen viimeistään ensi viikolla, kun on päästy luultavasti jo koeammunta-asteelle.
Viimeinen muokkaaja, j79 pvm Ma Elo 08, 2011 5:19 pm, muokattu 1 kertaa (Raportin syy : Ruudin määrä lisätty.)
j79- Viestien lukumäärä : 7
Join date : 18.06.2010
Vs: Tehdaslatauksen haulien vaihto
Olisi tuossa minulla 28" piippukin, mutta haen patia nimenomaan tälle yhdistelmälle, kun ei jaksa ruveta piipun kanssa pelaamaan, jos jahti muuttuu jäniksestä kettuun tai sorsasta hanheen.Kime kirjoitti:Remarin poraus on 18,5 eli ihan normin rajoissa. Yleensä isompi piippu käsittelee hauleja paremmin kuvion kannalta. 21" on se ydin mielestäni. itsekkään en saa lyhyitä putkia yleensä helposti pelaamaan. Pistä siihen 21" piippuun pari jatkoa peräkkäin, eli jatkuu 29" piipuksi ja sitten LM holkki nokkaan, niin alkaa käymään UnA-haulein.
Äsken kävin pari tälliä taas koettamassa, joista toimiva oli;
Resepti nro: 12705024 12/70 UnA18-Shot (Kaksoiskuppi)
Hylsy: Nobel Sport pahvi 12/70, pit 68. mm.
Nalli: Nobel Sport U-686 (mukana uudessa hylsyssä)
Ruuti: Vihtavuori N340 1,80 g
Välitulppa: 32S + B&P 16ga (ilman kaasutiivistettä)
Haulit: UnA18-Shot 2,5 mm, 30 g
Bufferi: Ei
Lähtönopeus: 375 m/s
Paine: Max 740 bar (soveltuu myös vanhempiin aseisiin)
Mittauslämpötila: +15 astetta Celciusta
Tuon hylsyn korvasin Sagan kiekkopatin hylsyllä ja 688 nallilla, melko tussulataus, mutta kuvio oli tasainen ja suppea, upotus pitää koettaa, ennen kuin kaikki haulet tuohon tuhlaa. Federalin tai Fiocchin nalli voisi olla myös parempi, tuosta seuraavaa reseptiä mukaillen. Jonka testausta en muista, joko ei toiminut, tai jäi välistä viime viikonloppuna. Mukava, kun muistaa laittaa muistiin mitä tekee, niin ei tarvitse turhaa työtä tehdä.
Drylokki periaatteessa OK, mutta riippuu hieman kupista minkä olet sisälle laittanut ja mitä täytettä ja myös millä olet paukun pään sulkenut. Jäykät etulaput ei toimi pienillä wolframihauleilla ja päätylapuksi ei saisikaan laittaa mitään muuta kuin fiberiä. Jos kuorma on orkkis ja tuplakuppi toimiva, niin veikkaan nopeuden ja paineen laskevan alkuperäisestä, eli mennään alle 400 m/s vauhdeissa.
Sisään survoin Una90 ja muuta täytettä ei tarvinut, tähtistuukilla suljin.
Torgoth- Viestien lukumäärä : 26
Join date : 07.03.2010
Vs: Tehdaslatauksen haulien vaihto
Remarin poraus on 18,5 eli ihan normin rajoissa. Yleensä isompi piippu käsittelee hauleja paremmin kuvion kannalta. 21" on se ydin mielestäni. itsekkään en saa lyhyitä putkia yleensä helposti pelaamaan. Pistä siihen 21" piippuun pari jatkoa peräkkäin, eli jatkuu 29" piipuksi ja sitten LM holkki nokkaan, niin alkaa käymään UnA-haulein.
Drylokki periaatteessa OK, mutta riippuu hieman kupista minkä olet sisälle laittanut ja mitä täytettä ja myös millä olet paukun pään sulkenut. Jäykät etulaput ei toimi pienillä wolframihauleilla ja päätylapuksi ei saisikaan laittaa mitään muuta kuin fiberiä. Jos kuorma on orkkis ja tuplakuppi toimiva, niin veikkaan nopeuden ja paineen laskevan alkuperäisestä, eli mennään alle 400 m/s vauhdeissa.
Drylokki periaatteessa OK, mutta riippuu hieman kupista minkä olet sisälle laittanut ja mitä täytettä ja myös millä olet paukun pään sulkenut. Jäykät etulaput ei toimi pienillä wolframihauleilla ja päätylapuksi ei saisikaan laittaa mitään muuta kuin fiberiä. Jos kuorma on orkkis ja tuplakuppi toimiva, niin veikkaan nopeuden ja paineen laskevan alkuperäisestä, eli mennään alle 400 m/s vauhdeissa.
Vs: Tehdaslatauksen haulien vaihto
Eikös juuri tuossa asemallissa ole ylikoon piippu? Tarkoitan, että piippu on väljempi kuin 12 cal. Voisikohan tuo aiheuttaa sen, että kuviot on hukassa...
Näin äkkipäätä kuvitellen en kovasti ihmettelisi, jos syy olisikin se. Noiden kovien suupaineiden en usko hetkeäkään olevan syypää. Olen kuitenkin itsekin ampunut teräs supermagnumeja, joiden suupaine on luokkaa iso, rantapallon kokoinen suulieska ei ihan pienillä paineilla ole mahdollista. Ja noillakin patruunoilla on aikaan saatu kuviot.
Olisipa aika hienoa, jos pystyisi koettamaan vaikka UnA.n piipunjatkon kanssa kuinka kävisi kuvioiden kanssa. Ajattellen, että UnA.n piipunjatko on std-mittainen, sillä voisi olla hauliparveen vakauttava vaikutus ja siihen jatkeeksi suppari väljimmästä aloittaen.
Voisithan koettaa sitten myös vähemmän leikatulla kupilla. Sillä haulit ainakin lennon alkuvaiheessa olisi siistimmässä nipussa. Kuvittelisin nopeasti, että tuolla silloin myös jatkaisi ampumamatkaa. Tietenkin sitten lyhyillä matkoilla lataus käyttäytyy kuin täyteinen, tai ainakin lähes. Mutta alunperinkin ideana taisi olla juuri pidemmän ampumamatkan tavoittelu.
Näin äkkipäätä kuvitellen en kovasti ihmettelisi, jos syy olisikin se. Noiden kovien suupaineiden en usko hetkeäkään olevan syypää. Olen kuitenkin itsekin ampunut teräs supermagnumeja, joiden suupaine on luokkaa iso, rantapallon kokoinen suulieska ei ihan pienillä paineilla ole mahdollista. Ja noillakin patruunoilla on aikaan saatu kuviot.
Olisipa aika hienoa, jos pystyisi koettamaan vaikka UnA.n piipunjatkon kanssa kuinka kävisi kuvioiden kanssa. Ajattellen, että UnA.n piipunjatko on std-mittainen, sillä voisi olla hauliparveen vakauttava vaikutus ja siihen jatkeeksi suppari väljimmästä aloittaen.
Voisithan koettaa sitten myös vähemmän leikatulla kupilla. Sillä haulit ainakin lennon alkuvaiheessa olisi siistimmässä nipussa. Kuvittelisin nopeasti, että tuolla silloin myös jatkaisi ampumamatkaa. Tietenkin sitten lyhyillä matkoilla lataus käyttäytyy kuin täyteinen, tai ainakin lähes. Mutta alunperinkin ideana taisi olla juuri pidemmän ampumamatkan tavoittelu.
j79- Viestien lukumäärä : 7
Join date : 18.06.2010
Vs: Tehdaslatauksen haulien vaihto
Remington 870 12/76 21" piipulla vuodelta 1994 on käytössä. Korkeita suupaineita syyllistävät, kun toimivan patin löytäminen on ollut normaalia hankalampaa ennenkin. Hivizin varttisella ja puolikkaalla kuvioita kokeilin. Tulppia en löytänyt, kun uusi "ampumaratani" on vielä horsman valloittama. Pohjaan asti olen ruukannut kupit leikata ja kokeilin kyllä hitaampiakin latinkeja. Pitää ensi viikonloppuna jatkaa testejä.
Torgoth- Viestien lukumäärä : 26
Join date : 07.03.2010
Vs: Tehdaslatauksen haulien vaihto
Torgoth kirjoitti:Leikkasin ampumattoman 89 Drylockin 76 mittaan, survaisin sisään tuplakupin ja 42 grammaa 2,75mm TSS haulta lyhennettyäni ensin molemmat kupit soppeleiksi. Suljenta normaalisti tähtistuukilla. Testilaaki on vielä ampumatta, liekkö tuossa mitään, mikä voisi paineita nostaa tai laskea radikaalisti? Tuli kokeiltua Unan reseptejä useampi, mutta minun tussarini ei yhtä 36 grammaista lukuunottamatta antanut oikein minkäänlaista kuviota 42 metriin varttisella eikä puolikkaalla supistuksella.
No teoria tasolla asiaa käsitellen, jos muuhun lataukseen ei ole koskettu (purettu kamoja pois hylsystä ja haulikuorma on sama (grammoina)) ei pitäisi paineiden muutoksen olla mahdollista . Näin ainakin minä, amatöörinä, asian ajattelen.
Mutta tuohon kuvio asiaan tyrkkäisin lusikkani. Satuitko katsomaan, että aukesiko haulikupit oikein. Kuulostaa tuohon matkaan melkoiselle ihmeelle, ettei kovalla haulimateriaalilla saisi kuvioita aikaan. Teräksenkin pitäisi käsittääkseni ampua sopivalla latauksella tuolle matkalle selvää kuviota (jätetään tehosta puhumatta). En tiedä millä aseella olet ampunut, mutta mahtaako supistimet olla pelkästään suustaan supistettu, eli siis melkoisen vanha vaihtosuppareilla varustettu haulikko. Silloin saattaisi syynä olla liian tiukan (ja varsinkin nopean) supistuksen aiheuttama "shokki"-vaikutus hauliparvessa ja tuloksena on erittäin nopeasti laajeneva haulisuihku. Tai vaihtoehtoisesti kiinni hitsautunut haulikuppi, jolloin kuppi "piiskaisi" hauliparven hajalleen, mutta arvelen ennemminkin , että normaali tilanteessa kiinni hitsautunut kuppi aiheuttaisi hauliparven nipussa lentämisen "liian" pitkälle matkalle. Kokeilisin itse koe mielessä ampua sylinterillä yhden paukun ja katsoisin tuloksen. Jos kuvio parantuu, uskaltaisin kyllä syyttää siitä huonosti aukeavaa haulikuppia.
Jos vian syylliseksi näyttäisi osoittautuvan haulikuppi, voi koettaa lääkkeeksi ainakin pohjaan saakka leikattua kuppia (siten, että kupin kasasssa pitelevä osuus on kupin pohja), niin kuppi aukenee nopeammin sotkemasta hauliparvea.
Teoria tasolla saattaa myös olla ettei haulikkosi yksinkertaisesta tykkää esimerkiksi nopeista latauksista. En tiedä mille nopeuksille nuo testaamasi patruunat oli ladattu. Mutta esimerkiksi itse omistan wanhan baikal merkkisen haulikon, joka ei tykkää nopeista latauksista. Vekotin kyllä ampuu pahvihylsyisillä, huopavälitulppaisilla, miedoilla latauksilla pienillä hauleilla (2,75mm winchester green) ja pienillä paineilla kuvioita yli 40 metriin ja ihan oikeasti vielä tappaakin, niin uskomattomalle kuin vain se ikinä kuulostaakin. Toinen erinomainen lataus, jonka olen löytänyt ko. aseelle on winchesterin (ranger) siniseen muovihylsyyn ladattu paukku. Ase ampuu niillä alle 30m matkoille liian tiukan kuvion, mutta tehollinen ampumamatka on hyvinkin reilut 50 metriä. Toinen haulikkoni ei ammu kummallakaan patruunalla mitenkään ihmeellisiä tuloksia. -Aseet on yksilöitä
j79- Viestien lukumäärä : 7
Join date : 18.06.2010
Vs: Tehdaslatauksen haulien vaihto
Leikkasin ampumattoman 89 Drylockin 76 mittaan, survaisin sisään tuplakupin ja 42 grammaa 2,75mm TSS haulta lyhennettyäni ensin molemmat kupit soppeleiksi. Suljenta normaalisti tähtistuukilla. Testilaaki on vielä ampumatta, liekkö tuossa mitään, mikä voisi paineita nostaa tai laskea radikaalisti? Tuli kokeiltua Unan reseptejä useampi, mutta minun tussarini ei yhtä 36 grammaista lukuunottamatta antanut oikein minkäänlaista kuviota 42 metriin varttisella eikä puolikkaalla supistuksella.
Torgoth- Viestien lukumäärä : 26
Join date : 07.03.2010
Vs: Tehdaslatauksen haulien vaihto
Terve!
Alilataus on haulikolla mahdoton käytännössä, mutta ylilataus on saavutettavissa hyvin helposti. Oletetaan 12/70 lyijylataus, esim. N340 ruudilla, jota noin 2,50 g. Testipaine noin 1000 bar. Haulikon testipaine nykyisin 1370 bar, eli n 35% suurempi. Tuo 35%:n paineen nousu saadaan helposti ylitettyä, kun lisätään lataukseen bufferi - yleensä paineen nousu luokkaa 30-50%. Ruutimäärää tarvii lisätä 10-15% ja taas koeponnistettua haulikko uudelleen. Olkaahan varovaisia näiden kanssa.
Haulikolataus puristin (hyvä sellainen) vehkeineen maksaa siis n. 350 euroa. Tuo raha menee parissa baari reissussa ja ne muistot baari -illasta ei ole aina edes seuraava päivänä enää mielessä. Latauskone kestää helposti 20 vuotta ja vaikka ihmisen eliniän. Tämän lisäksi jos alkaa kaduttaa, niin koneesta saa aina noin 80% uuden hinnasta, kun pistää sen kiertoon. Baari-illan jälkeen kiertoon voi laittaa vain mahalaukun sisällön. Leen Load all, jolla voi myös tehdä paukkuja maksaa vain 75 euroa, sen hankinta on edessä myös kiekkopaukku-wolframi lataajalla, että saa stuukin kiinni edes jotenkin siedettävästi.
Rahasta ja paukun hinnasta vielä. Minulle ovat eräät asiakkaat sanoneet, että ei ole mitään väliä vaikka paukku maksais 20 euroa kappale. Jos ensin on ajettu 4-5 maasturin tankit tyhjiksi että on löydetty ketun jäljet ja sitten toiset tankit perään, kun on haettu passipaikkaa ja seurattu ajoa. Sitten sunnuntai iltana hämärässä kun joku pääsee pätkäseen ketun nurin lyijyn kantaman ulkopuolelle, niin tuo paukun hinta ei rassaa mieltä ihan päällimmäisenä..
Jos lähtökohtasi on 3 mm lyijy ja latausta siinä 32 grammaa ja tarvii päästä vaan 50 metriin, niin säästöpaukku olisi 16 g una18 koossa 2,2 mm. .410 kaliperilla olen testin ampunut 14 gramman latauksella 1,9 millin una18 haulella ja 35 metriin jänöä ei tartte syödä ja tehoa riittää vielä 10 m kauempanakin. Puolarin saa lataamaan kun laittaa riittävästi polttoainetta.
Suosittelen edelleen patruunan tekemistä kokonaan itse. Se on uskomattoman helppoa ja pointti on siinä että saa sitä mitä haluaa. Johonkin teräskiekkopaukkuun säätämällä lopputulos on jotain sinnepäin ja itse latauksen muokkaaminen erittäin työlästä.
Kimmo
Alilataus on haulikolla mahdoton käytännössä, mutta ylilataus on saavutettavissa hyvin helposti. Oletetaan 12/70 lyijylataus, esim. N340 ruudilla, jota noin 2,50 g. Testipaine noin 1000 bar. Haulikon testipaine nykyisin 1370 bar, eli n 35% suurempi. Tuo 35%:n paineen nousu saadaan helposti ylitettyä, kun lisätään lataukseen bufferi - yleensä paineen nousu luokkaa 30-50%. Ruutimäärää tarvii lisätä 10-15% ja taas koeponnistettua haulikko uudelleen. Olkaahan varovaisia näiden kanssa.
Haulikolataus puristin (hyvä sellainen) vehkeineen maksaa siis n. 350 euroa. Tuo raha menee parissa baari reissussa ja ne muistot baari -illasta ei ole aina edes seuraava päivänä enää mielessä. Latauskone kestää helposti 20 vuotta ja vaikka ihmisen eliniän. Tämän lisäksi jos alkaa kaduttaa, niin koneesta saa aina noin 80% uuden hinnasta, kun pistää sen kiertoon. Baari-illan jälkeen kiertoon voi laittaa vain mahalaukun sisällön. Leen Load all, jolla voi myös tehdä paukkuja maksaa vain 75 euroa, sen hankinta on edessä myös kiekkopaukku-wolframi lataajalla, että saa stuukin kiinni edes jotenkin siedettävästi.
Rahasta ja paukun hinnasta vielä. Minulle ovat eräät asiakkaat sanoneet, että ei ole mitään väliä vaikka paukku maksais 20 euroa kappale. Jos ensin on ajettu 4-5 maasturin tankit tyhjiksi että on löydetty ketun jäljet ja sitten toiset tankit perään, kun on haettu passipaikkaa ja seurattu ajoa. Sitten sunnuntai iltana hämärässä kun joku pääsee pätkäseen ketun nurin lyijyn kantaman ulkopuolelle, niin tuo paukun hinta ei rassaa mieltä ihan päällimmäisenä..
Jos lähtökohtasi on 3 mm lyijy ja latausta siinä 32 grammaa ja tarvii päästä vaan 50 metriin, niin säästöpaukku olisi 16 g una18 koossa 2,2 mm. .410 kaliperilla olen testin ampunut 14 gramman latauksella 1,9 millin una18 haulella ja 35 metriin jänöä ei tartte syödä ja tehoa riittää vielä 10 m kauempanakin. Puolarin saa lataamaan kun laittaa riittävästi polttoainetta.
Suosittelen edelleen patruunan tekemistä kokonaan itse. Se on uskomattoman helppoa ja pointti on siinä että saa sitä mitä haluaa. Johonkin teräskiekkopaukkuun säätämällä lopputulos on jotain sinnepäin ja itse latauksen muokkaaminen erittäin työlästä.
Kimmo
j79 kirjoitti:Huomenta
Siinähän muutama varsin hyvä peruste tulikin jo alkaa miettimään projektin hylkäämistä, mutta tämä on ajatuksenakin ollut tarkoitus saattaa testimielessä loppuun saakka.
Kuitenkin (fataalin) ali-/ylilatauksen riski haulikonpatruunoilla on melko olematon, jos ei mennä tekemään idioottimaisuuksia.
Kuten tuossa jo mainittiinkin, niin haulien hinta muodostaa suurimman osan patruunan hinnasta, eli 100euroa/kilo maksavalla materiaalilla 30g latauksella, haulilatauksen hinnaksi muodostuu yksistään jo 3euroa(!). Järkyttävä hinta, mielestäni, todelliselle huippupatruunallekin.
No niin. Koko projektin ajatus on ollut välttää patruunan kappalehinnan nousemista kattoon ja kuitenkin saada aikaan tehollisesti selkeästi lyijyä parempi patruuna. Siksi alunperin ajateltu teräs-kiekkopatruuna-->nopea ruuti, suuri tilavuus-->mahdollistaa vaikka 2 päällekäistä haulikuppia, edullinen hinta.
Nuo yhdessä antaa hyvät mahdollisuudet erilaisille variansseille latauksen suhteen
Projektin ulkopuolelle jätetään ehdottomasti ajatus puristimen käytöstä, puhtaasti hinnan takia (sellaista ei monellakaan ole käytössä tai mahdollisuutta hankkia). Normaalin metsästäjän vuotuisella patruunan kulutuksella ammutun laukauksen hinnaksi patruunan muodossa nousee muutoin kohtuuttomuuksiin. Itse metsästän merellä ja patruunan kulutus voi nousta ajoittain suureksinkin, mutta silti.
Idea on kuitenkin tehdä lataus, jossa tehollinen ampumatka kasvaisi jonkin verran, muttei kuitenkaan tavoitella edes lähelle huippulukemia, ennemminkin jonnekin reiluun 50 metriin. Suurinpiirtein reseptillä n. 24g 2-2,5mm hauleja, jolloin haulien kappalemäärä vrt. lyijy, on osapuilleen samassa kuin n. 32g/3mm latauksella, samoin yhden haulin massa. Tällaisella ajatusmallilla mielestäni upotuksen ja kuvion pitäisi riittää tuolle em. matkalle ihan järkevästi. Näihin päätelmiin tulin ihan puhtaalla matematikaalla UnA.n patruunatestien perusteella.
Eli tällä mallilla ajatusta viedään nyt kuitenkin eteenpäin. Tänne kirjoittelen ihan sen takia, jotta ei tarvitsisi hakata päätään seinään ja tehdä mahdollisesti samoja "virheitä", kuin joku muu jo aiemmin, vaan ohittaa moiset välivaiheet kättelyssä.
Perusajatus kertauksena ja miksi näin:
Teräshauliratapatruuna: edullinen, suuri tilavuuksinen(mahdollistaa siis vaikka päällekäisien haulikuppien käytön), jo alunperin varsin nopea lataus (+400sekuntimetriä). Myöskään tyhjää tilaa ei liene aivan mahdottomasti, verraten 24g->36g teräslataus.
Tällä konseptilla huomattavasti useammilla olisi mahdollisuus päästä käsiksi parempiin patruunoihin.
Valmis tuote olisi toivon mukaan luotettavasti kiinteäporttisellakin ½-automaatilla toimiva patruuna, jolla tehollinen ja todellinen ampumamatka olisi maksimissaan tuo 65metriä vaikka sitten käyttäisi taikakeinoja. On syytä olettaa jo tässä vaiheessa, että latauksen joutuu nostamaan 28gramman tienoille, jotta ½-automaatin toiminta säilyy. Tuollakin toteutuksella kappalehinta nousee jo reilusti yli 3 euroon, eli kuluja joutuu jo katsomaan melko tarkkaan.
Kysymyksen alla tietenkin nuo, millä paine ja sitä myöten nopeus saadaan säilytettyä patruunan alkuperäisellä tasolla. Tuohon nyt noilla lähtötiedoilla ei voi vastata, mutta perusajatukset, silmälläpitäen aseen eliniän säilyttäminen.
Onko jollakulla mahdollisesti tietoa paljonko haulikonhylsyssä on painevaikutus, jos haulilatausta nostetaan 10%, ajoaineeseen koskematta? Periaatetasolla siis. Ajatuksena korvata tarpeen vaatiessa "tyhjää tilaa" hauleilla. Ongelmaksi muodostunee kuitenkin tuo tyhjän tilan muodostama painevaikutus. Miksi bufferia/muuta pehmeää materiaalia ei voi käyttää täytteenä, jos sen sijoittaa, niin ettei sytytyshetkellä muodostu kokoonpainumista? Pitäen mielessä ajatuksen ettei haulien asento muutu.
Vs: Tehdaslatauksen haulien vaihto
Huomenta
Siinähän muutama varsin hyvä peruste tulikin jo alkaa miettimään projektin hylkäämistä, mutta tämä on ajatuksenakin ollut tarkoitus saattaa testimielessä loppuun saakka.
Kuitenkin (fataalin) ali-/ylilatauksen riski haulikonpatruunoilla on melko olematon, jos ei mennä tekemään idioottimaisuuksia.
Kuten tuossa jo mainittiinkin, niin haulien hinta muodostaa suurimman osan patruunan hinnasta, eli 100euroa/kilo maksavalla materiaalilla 30g latauksella, haulilatauksen hinnaksi muodostuu yksistään jo 3euroa(!). Järkyttävä hinta, mielestäni, todelliselle huippupatruunallekin.
No niin. Koko projektin ajatus on ollut välttää patruunan kappalehinnan nousemista kattoon ja kuitenkin saada aikaan tehollisesti selkeästi lyijyä parempi patruuna. Siksi alunperin ajateltu teräs-kiekkopatruuna-->nopea ruuti, suuri tilavuus-->mahdollistaa vaikka 2 päällekäistä haulikuppia, edullinen hinta.
Nuo yhdessä antaa hyvät mahdollisuudet erilaisille variansseille latauksen suhteen
Projektin ulkopuolelle jätetään ehdottomasti ajatus puristimen käytöstä, puhtaasti hinnan takia (sellaista ei monellakaan ole käytössä tai mahdollisuutta hankkia). Normaalin metsästäjän vuotuisella patruunan kulutuksella ammutun laukauksen hinnaksi patruunan muodossa nousee muutoin kohtuuttomuuksiin. Itse metsästän merellä ja patruunan kulutus voi nousta ajoittain suureksinkin, mutta silti.
Idea on kuitenkin tehdä lataus, jossa tehollinen ampumatka kasvaisi jonkin verran, muttei kuitenkaan tavoitella edes lähelle huippulukemia, ennemminkin jonnekin reiluun 50 metriin. Suurinpiirtein reseptillä n. 24g 2-2,5mm hauleja, jolloin haulien kappalemäärä vrt. lyijy, on osapuilleen samassa kuin n. 32g/3mm latauksella, samoin yhden haulin massa. Tällaisella ajatusmallilla mielestäni upotuksen ja kuvion pitäisi riittää tuolle em. matkalle ihan järkevästi. Näihin päätelmiin tulin ihan puhtaalla matematikaalla UnA.n patruunatestien perusteella.
Eli tällä mallilla ajatusta viedään nyt kuitenkin eteenpäin. Tänne kirjoittelen ihan sen takia, jotta ei tarvitsisi hakata päätään seinään ja tehdä mahdollisesti samoja "virheitä", kuin joku muu jo aiemmin, vaan ohittaa moiset välivaiheet kättelyssä.
Perusajatus kertauksena ja miksi näin:
Teräshauliratapatruuna: edullinen, suuri tilavuuksinen(mahdollistaa siis vaikka päällekäisien haulikuppien käytön), jo alunperin varsin nopea lataus (+400sekuntimetriä). Myöskään tyhjää tilaa ei liene aivan mahdottomasti, verraten 24g->36g teräslataus.
Tällä konseptilla huomattavasti useammilla olisi mahdollisuus päästä käsiksi parempiin patruunoihin.
Valmis tuote olisi toivon mukaan luotettavasti kiinteäporttisellakin ½-automaatilla toimiva patruuna, jolla tehollinen ja todellinen ampumamatka olisi maksimissaan tuo 65metriä vaikka sitten käyttäisi taikakeinoja. On syytä olettaa jo tässä vaiheessa, että latauksen joutuu nostamaan 28gramman tienoille, jotta ½-automaatin toiminta säilyy. Tuollakin toteutuksella kappalehinta nousee jo reilusti yli 3 euroon, eli kuluja joutuu jo katsomaan melko tarkkaan.
Kysymyksen alla tietenkin nuo, millä paine ja sitä myöten nopeus saadaan säilytettyä patruunan alkuperäisellä tasolla. Tuohon nyt noilla lähtötiedoilla ei voi vastata, mutta perusajatukset, silmälläpitäen aseen eliniän säilyttäminen.
Onko jollakulla mahdollisesti tietoa paljonko haulikonhylsyssä on painevaikutus, jos haulilatausta nostetaan 10%, ajoaineeseen koskematta? Periaatetasolla siis. Ajatuksena korvata tarpeen vaatiessa "tyhjää tilaa" hauleilla. Ongelmaksi muodostunee kuitenkin tuo tyhjän tilan muodostama painevaikutus. Miksi bufferia/muuta pehmeää materiaalia ei voi käyttää täytteenä, jos sen sijoittaa, niin ettei sytytyshetkellä muodostu kokoonpainumista? Pitäen mielessä ajatuksen ettei haulien asento muutu.
Siinähän muutama varsin hyvä peruste tulikin jo alkaa miettimään projektin hylkäämistä, mutta tämä on ajatuksenakin ollut tarkoitus saattaa testimielessä loppuun saakka.
Kuitenkin (fataalin) ali-/ylilatauksen riski haulikonpatruunoilla on melko olematon, jos ei mennä tekemään idioottimaisuuksia.
Kuten tuossa jo mainittiinkin, niin haulien hinta muodostaa suurimman osan patruunan hinnasta, eli 100euroa/kilo maksavalla materiaalilla 30g latauksella, haulilatauksen hinnaksi muodostuu yksistään jo 3euroa(!). Järkyttävä hinta, mielestäni, todelliselle huippupatruunallekin.
No niin. Koko projektin ajatus on ollut välttää patruunan kappalehinnan nousemista kattoon ja kuitenkin saada aikaan tehollisesti selkeästi lyijyä parempi patruuna. Siksi alunperin ajateltu teräs-kiekkopatruuna-->nopea ruuti, suuri tilavuus-->mahdollistaa vaikka 2 päällekäistä haulikuppia, edullinen hinta.
Nuo yhdessä antaa hyvät mahdollisuudet erilaisille variansseille latauksen suhteen
Projektin ulkopuolelle jätetään ehdottomasti ajatus puristimen käytöstä, puhtaasti hinnan takia (sellaista ei monellakaan ole käytössä tai mahdollisuutta hankkia). Normaalin metsästäjän vuotuisella patruunan kulutuksella ammutun laukauksen hinnaksi patruunan muodossa nousee muutoin kohtuuttomuuksiin. Itse metsästän merellä ja patruunan kulutus voi nousta ajoittain suureksinkin, mutta silti.
Idea on kuitenkin tehdä lataus, jossa tehollinen ampumatka kasvaisi jonkin verran, muttei kuitenkaan tavoitella edes lähelle huippulukemia, ennemminkin jonnekin reiluun 50 metriin. Suurinpiirtein reseptillä n. 24g 2-2,5mm hauleja, jolloin haulien kappalemäärä vrt. lyijy, on osapuilleen samassa kuin n. 32g/3mm latauksella, samoin yhden haulin massa. Tällaisella ajatusmallilla mielestäni upotuksen ja kuvion pitäisi riittää tuolle em. matkalle ihan järkevästi. Näihin päätelmiin tulin ihan puhtaalla matematikaalla UnA.n patruunatestien perusteella.
Eli tällä mallilla ajatusta viedään nyt kuitenkin eteenpäin. Tänne kirjoittelen ihan sen takia, jotta ei tarvitsisi hakata päätään seinään ja tehdä mahdollisesti samoja "virheitä", kuin joku muu jo aiemmin, vaan ohittaa moiset välivaiheet kättelyssä.
Perusajatus kertauksena ja miksi näin:
Teräshauliratapatruuna: edullinen, suuri tilavuuksinen(mahdollistaa siis vaikka päällekäisien haulikuppien käytön), jo alunperin varsin nopea lataus (+400sekuntimetriä). Myöskään tyhjää tilaa ei liene aivan mahdottomasti, verraten 24g->36g teräslataus.
Tällä konseptilla huomattavasti useammilla olisi mahdollisuus päästä käsiksi parempiin patruunoihin.
Valmis tuote olisi toivon mukaan luotettavasti kiinteäporttisellakin ½-automaatilla toimiva patruuna, jolla tehollinen ja todellinen ampumamatka olisi maksimissaan tuo 65metriä vaikka sitten käyttäisi taikakeinoja. On syytä olettaa jo tässä vaiheessa, että latauksen joutuu nostamaan 28gramman tienoille, jotta ½-automaatin toiminta säilyy. Tuollakin toteutuksella kappalehinta nousee jo reilusti yli 3 euroon, eli kuluja joutuu jo katsomaan melko tarkkaan.
Kysymyksen alla tietenkin nuo, millä paine ja sitä myöten nopeus saadaan säilytettyä patruunan alkuperäisellä tasolla. Tuohon nyt noilla lähtötiedoilla ei voi vastata, mutta perusajatukset, silmälläpitäen aseen eliniän säilyttäminen.
Onko jollakulla mahdollisesti tietoa paljonko haulikonhylsyssä on painevaikutus, jos haulilatausta nostetaan 10%, ajoaineeseen koskematta? Periaatetasolla siis. Ajatuksena korvata tarpeen vaatiessa "tyhjää tilaa" hauleilla. Ongelmaksi muodostunee kuitenkin tuo tyhjän tilan muodostama painevaikutus. Miksi bufferia/muuta pehmeää materiaalia ei voi käyttää täytteenä, jos sen sijoittaa, niin ettei sytytyshetkellä muodostu kokoonpainumista? Pitäen mielessä ajatuksen ettei haulien asento muutu.
j79- Viestien lukumäärä : 7
Join date : 18.06.2010
Vs: Tehdaslatauksen haulien vaihto
Tätä hommaa on paljon kyselty, kun se tuntuu monesta niin helpolta tavalta ladata, mutta onko se sitä ja toteutuuko itselatauksen idea?
Teräshauli kiekkopaukuissa ei ole riittävän jämäkät kupit wolframille. Haulikuppi on mitoitettu pienille teräshauleille joiden kovuus on alhainen ja ne eivät voi piipputeräksele mitään vaikka kuppia ei olisi ollenkaan. Wolframi taas on huomattavasti piippua kovempaa ja jättää aina jäljen kun se piippuun koskee. Sama kuppi varoitus koskee suunnilleen kaikkia lyijyhaulipatruunoita.
Joitakin teräshaulipaukkuja markkinoilla on joissa olisi riittävän jämäkät kupit, silti suosittelisin lisäämään wrapperin tai joissakin tapauksissa sisäkupin piippu turvallisuuden maksimoimiseksi. Jos tälläinen toimiva teräslataus löytyisi ja olisi esim 36 grammanen alunperin ja siihen vaihdettaisiin 36 gramman kuorma wolframia, niin milläs tyhjä tila täytetään. Wolframi vie vain 40% siitä haulitilasta mikä teräspatruunassa on. Täyttöön käytetään yleensä fiberiä, mutta pehmeänä materiaalina se johtaa paineiden ja lähtönopeuden laskuun, jopa romahdukseen - riippuen hieman patruunan ruutityypistä, josta ei tehdaslatauksessa ole tietoa. Bufferilla ei voi täyttää tyhjää tilaa ja muutenkin sen käyttö on melko turhaa wolframilla ladatessa. Tulokset ovat olleet luokkaa 60 sentin ringissä 60 metriin 85% hauleista - itse en osu sellaisella patruunalla. Bufferin käyttö täytteenä tekee patruunasta hyvin epävakaan, koska riippuen säilytysasennosta haulet voivat olla pinnassa tai pohjalla ja tämä vaikuttaa paineen muodostumiseen ja lähtönopeuteen.
Jotta patruunasta saisi oikeasti toimivan, pitäisi rukata siis haulien lisäksi kuppia ja ruutia. No valmiiksi nallitettuja hylsyjä saa valmiina, joten siinä säästyy purkamiselta. Lisäksi jos patruunan tekee alusta alkaen itse, niin saa itse valita helposti lähtönopeuden ja kuorman, koska olemme testanneet kaiken valmiiksi. Tässä on hyvin pitkälti itselataamisen idea - saa sitä mitä haluaa. Patruunan tekeminen alusta loppuun kuulosta monen mielestä työläältä ja vaikealta, mutta ei sitä ole. Hinnasta voidaan olla montaa mieltä, mutta wolframipaukun hinnasta noin 85% tulee haulimateriaalista, eli muut komponentit ovat sivuseikka.
Wolframilatauksia ei saa koko maailmasta valmiina paukkuina, ainoa tie on itselataus ja siihen UnA:lla on kaiki tarvittavat värkit, koneet ja komponentit. Lisäksi neuvomme hommassa alkuun, kun vaan alatta kyseleen. 350 euroa MEC-puristimeen voi tuntua paljolta, mutta kone kestää ihmisen eliniän ja siitä saa käytettynäkin melkeen sen mitä on maksanut - raha ei mene latauskoneissa hukkaan.
Teräshauli kiekkopaukuissa ei ole riittävän jämäkät kupit wolframille. Haulikuppi on mitoitettu pienille teräshauleille joiden kovuus on alhainen ja ne eivät voi piipputeräksele mitään vaikka kuppia ei olisi ollenkaan. Wolframi taas on huomattavasti piippua kovempaa ja jättää aina jäljen kun se piippuun koskee. Sama kuppi varoitus koskee suunnilleen kaikkia lyijyhaulipatruunoita.
Joitakin teräshaulipaukkuja markkinoilla on joissa olisi riittävän jämäkät kupit, silti suosittelisin lisäämään wrapperin tai joissakin tapauksissa sisäkupin piippu turvallisuuden maksimoimiseksi. Jos tälläinen toimiva teräslataus löytyisi ja olisi esim 36 grammanen alunperin ja siihen vaihdettaisiin 36 gramman kuorma wolframia, niin milläs tyhjä tila täytetään. Wolframi vie vain 40% siitä haulitilasta mikä teräspatruunassa on. Täyttöön käytetään yleensä fiberiä, mutta pehmeänä materiaalina se johtaa paineiden ja lähtönopeuden laskuun, jopa romahdukseen - riippuen hieman patruunan ruutityypistä, josta ei tehdaslatauksessa ole tietoa. Bufferilla ei voi täyttää tyhjää tilaa ja muutenkin sen käyttö on melko turhaa wolframilla ladatessa. Tulokset ovat olleet luokkaa 60 sentin ringissä 60 metriin 85% hauleista - itse en osu sellaisella patruunalla. Bufferin käyttö täytteenä tekee patruunasta hyvin epävakaan, koska riippuen säilytysasennosta haulet voivat olla pinnassa tai pohjalla ja tämä vaikuttaa paineen muodostumiseen ja lähtönopeuteen.
Jotta patruunasta saisi oikeasti toimivan, pitäisi rukata siis haulien lisäksi kuppia ja ruutia. No valmiiksi nallitettuja hylsyjä saa valmiina, joten siinä säästyy purkamiselta. Lisäksi jos patruunan tekee alusta alkaen itse, niin saa itse valita helposti lähtönopeuden ja kuorman, koska olemme testanneet kaiken valmiiksi. Tässä on hyvin pitkälti itselataamisen idea - saa sitä mitä haluaa. Patruunan tekeminen alusta loppuun kuulosta monen mielestä työläältä ja vaikealta, mutta ei sitä ole. Hinnasta voidaan olla montaa mieltä, mutta wolframipaukun hinnasta noin 85% tulee haulimateriaalista, eli muut komponentit ovat sivuseikka.
Wolframilatauksia ei saa koko maailmasta valmiina paukkuina, ainoa tie on itselataus ja siihen UnA:lla on kaiki tarvittavat värkit, koneet ja komponentit. Lisäksi neuvomme hommassa alkuun, kun vaan alatta kyseleen. 350 euroa MEC-puristimeen voi tuntua paljolta, mutta kone kestää ihmisen eliniän ja siitä saa käytettynäkin melkeen sen mitä on maksanut - raha ei mene latauskoneissa hukkaan.
Tehdaslatauksen haulien vaihto
Eli niin kuin otsakkeesta jo ymmärtääkin, niin ajatuksena olisi vaihtaa tehdaslatauspatruunan haulit (lyijy, rauta) UnA18 tai TSS18 materiaaliin.
Ihanteellisessa tapauksessa olisi ajatuksena käyttää joko 24- tai 28-gramman teräshauli ratapatruunaa lähtökohtana (laatu, hinta, nopeus), jos näitä nyt suomesta on saatavilla. Jos ei, niin sitten vastaavia lyijyjä. Ajatuksena korvata alkuperäinen haulilataus uudella materiaalilla + bufferilla. Ja nimenomaan gramma-grammasta periaatteella, ei mitään "testataanpas tällaista".
Tarkoituksena ei ole saada aikaan infernaalisen pitkään matkaan ampuvaa patruunaa, vaan teholtaan hyvä patruuna. Tottakai mahdollisimman pienellä vaivalla ja hinnalla.
kysymyksen alla olevat asiat:
1. Mitä kotitarvemateriaaleja voi ajatella bufferiksi? (esim. mannaryynit? <--> vettyykö, ja "betonoituu" kuivuessaan muodostaen täyteisen).
2. Stuukkaus. Vihjeitä puretun patruunan sulkuun? Stuukkaus tuskin sulkeutuu ongelmitta avatusta patruunasta, päätylappu-versio vielä vähemmän. Voisiko mahdollisesti päätellä jollain haperolla liimalla(?! kuulostaisi äkkiä melko vaaralliselle). Stuukkauksen "viimeistely" kolvilla?
3. Tunet valmistaa teräshauli-ratapatruunoita, onko kellään tietoa muista valmistajista? Tai vaihtoehtoisesti täyspitkällä haulikupilla lyijypatruunaa. Teräs tietenkin mieluummin lujemman kupin takia. Saatavuus suomesta tietenkin ajatuksena.
Miksi näin? Foorumeita lukeneena, en varmasti ole ajatukseni kanssa yksin. ENNEN kuin joku Pelle Peloton menee ja kokeilee huonoin seurauksin vastaavaa, täysin ilman ajatustakaan jälleenlatauksen perussäännöistä.
Ja sanottakoon tässä nyt, että itselläni ei ole käytössä puristinta, eikä mitään muutakaan jälleenlatauslaitteistoa. Vierestä hommaa reilun 20-vuotta seuranneena perussäännöt on hallussa ja kyseinen jälleenlataaja (isä) projektissa mukana. Hänellä ykllä löytyy puristimet ym. mutta edelleen tarkoituksena ei ole tehdä koko latausta uudelleen, kustannusten ja vaivan takia.
Koko ajatus kiteytettynä: tehdaspatruuna, johon pienet wolframikuulat (2-2,5mm) + bufferi täytteeksi n.24-28g lataus = tehokas ja kohtuuhintainen wolframipaukku. --> Vastaavaa ei ainakaan tietääkseni suomen markkinoilta ole saatavilla, ei edes rahalla. Liekö edes 100% wolframihaulipaukkua?
Ja jos nyt ei aivan mahdoton ajatus ole, niin jätetäänkö typerät kysymykset ja arvostelut topicin ulkopuolelle? Järkevät ajatukset ja kysymykset, niin kuin myös näkökulmat enemmän kuin tervetulleita.
Ihanteellisessa tapauksessa olisi ajatuksena käyttää joko 24- tai 28-gramman teräshauli ratapatruunaa lähtökohtana (laatu, hinta, nopeus), jos näitä nyt suomesta on saatavilla. Jos ei, niin sitten vastaavia lyijyjä. Ajatuksena korvata alkuperäinen haulilataus uudella materiaalilla + bufferilla. Ja nimenomaan gramma-grammasta periaatteella, ei mitään "testataanpas tällaista".
Tarkoituksena ei ole saada aikaan infernaalisen pitkään matkaan ampuvaa patruunaa, vaan teholtaan hyvä patruuna. Tottakai mahdollisimman pienellä vaivalla ja hinnalla.
kysymyksen alla olevat asiat:
1. Mitä kotitarvemateriaaleja voi ajatella bufferiksi? (esim. mannaryynit? <--> vettyykö, ja "betonoituu" kuivuessaan muodostaen täyteisen).
2. Stuukkaus. Vihjeitä puretun patruunan sulkuun? Stuukkaus tuskin sulkeutuu ongelmitta avatusta patruunasta, päätylappu-versio vielä vähemmän. Voisiko mahdollisesti päätellä jollain haperolla liimalla(?! kuulostaisi äkkiä melko vaaralliselle). Stuukkauksen "viimeistely" kolvilla?
3. Tunet valmistaa teräshauli-ratapatruunoita, onko kellään tietoa muista valmistajista? Tai vaihtoehtoisesti täyspitkällä haulikupilla lyijypatruunaa. Teräs tietenkin mieluummin lujemman kupin takia. Saatavuus suomesta tietenkin ajatuksena.
Miksi näin? Foorumeita lukeneena, en varmasti ole ajatukseni kanssa yksin. ENNEN kuin joku Pelle Peloton menee ja kokeilee huonoin seurauksin vastaavaa, täysin ilman ajatustakaan jälleenlatauksen perussäännöistä.
Ja sanottakoon tässä nyt, että itselläni ei ole käytössä puristinta, eikä mitään muutakaan jälleenlatauslaitteistoa. Vierestä hommaa reilun 20-vuotta seuranneena perussäännöt on hallussa ja kyseinen jälleenlataaja (isä) projektissa mukana. Hänellä ykllä löytyy puristimet ym. mutta edelleen tarkoituksena ei ole tehdä koko latausta uudelleen, kustannusten ja vaivan takia.
Koko ajatus kiteytettynä: tehdaspatruuna, johon pienet wolframikuulat (2-2,5mm) + bufferi täytteeksi n.24-28g lataus = tehokas ja kohtuuhintainen wolframipaukku. --> Vastaavaa ei ainakaan tietääkseni suomen markkinoilta ole saatavilla, ei edes rahalla. Liekö edes 100% wolframihaulipaukkua?
Ja jos nyt ei aivan mahdoton ajatus ole, niin jätetäänkö typerät kysymykset ja arvostelut topicin ulkopuolelle? Järkevät ajatukset ja kysymykset, niin kuin myös näkökulmat enemmän kuin tervetulleita.
j79- Viestien lukumäärä : 7
Join date : 18.06.2010
UnA :: Haulikkopalsta :: Itselataus
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa